lördag 6 september 2008

Ros, rönnbär och en hemmaflorist i sitt esse!

Blommor är en av de saker jag älskar mest av allt i hela världen ! Tack vare en blomsterintresserad mormor (och mamma och morfar), hade jag ett namn på de flesta blommor i skog och på äng redan innan jag började skolan. Jag visste precis när vårlöken, liljekonvaljerna och gullvivorna kom och jag hade mina hemliga ställen, där jag hittade dem. När jag gick i lågstadiet fick jag till och med prata vårblommor i lokalradion. Det här finns inspelat och jag skattar gott när jag hör hur överlägsen jag låter när jag berättar om vilka olika slags violer jag sett. Ni vet, på det där snusförnuftiga sättet, som bara ett barn i låg eller mellanstadieåldern kan göra:) "Jag har sett skogsviol och styvmorsviol och buskviol". Intresset har sedan dess hållit i sig och jag försöker nu praktisera alla mina kunskaper i min lilla trädgård. Gunnel Carlsson är en av idolerna och jag strävar efter att så småningom har byggt upp en riktigt härlig "mormorsträdgård". Och när jag säger så, skulle jag också ha kunnat syfta på min egen lilla mormor.

Bland det bästa jag vet är att gå ut i naturen och plocka in vackra saker efter säsong, som jag sedan ihop med med blommor från trädgården,kombinerar ihop till arrangemang. Härom kvällen tog jag just en sådan tur och "bytet" jag hade med mig hem var stort! Nu har jag små buketter i näst intill husets alla rum. Här visar jag nu ett litet axplock för er.











Slutligen vill jag visa er en glimt av fyndet med stort F som jag gjorde idag. Jag har letat efter en sådan här länge, och när jag såg den i ett skyltfönster blev det kärlek vid första ögonkastet. Jag berättar mer nästa gång...



En riktig mysig kväll och god natt önskar jag er alla!

22 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Älskar också blommor, kan man aldrig få för mycket av.
Kram Lotta

Gårdsromantik sa...

Nu blev jag nyfiken på fyndet!

Kram Maud

Jes/Vita villa vila sa...

Hej & tack för din rara kommentar inne hos mig - jag blev jätteglad!

Vad roligt att hitta hit - en superhärlig blogg - så kul att följa! Kikar gärna in snart igen!

Ha en fin söndag!
Kram Jes

Älfgärdet sa...

Kul att hitta till dig! & så roligt att hitta fler människor som gillar Christian Kjellvander. Han är min hjälte!
//Madeleine

MiaMaria sa...

Hej!

Men så söta buketter...och att få plocka dem i sin egen lilla trädgård är ju inte alls så dumt....

Älskar själv blommor och att få arrangera och pyssla med dem...men själv är jag dålig på namn.....

HA´det så gott!
MiaMaria

Designe sa...

Hihi, va roligt att du var på radio och pratade blommor som liten:) Vilka söta blomarrangemang du gjort! Jag älskar oxå blommor och att dekorera! Ha en bra dag! Kram :)

Tidsmästarinnan sa...

Hallå! det var länge sen, jag märkte nu att jag inte hade din blogg på min "bloggkollslista", fast det är åtgärdat nu! :-)

Jag är också lite hemmaflorist, fast heeelt utan dina florakunskaper tyvärr!
Jättefina buketter, vad härligt att få så mycket fint bara av vad som finns i trädgård och natur!

Kram!
Susanne

Hem och Lycka sa...

Ja, blommor är ett måste, vilka fina arrangemang!

Tack för söta ord, jag lägger till dig också på bloggkoll! kram

Anonym sa...

Åh vilka vackra buketter! Jag önskar att jag var lite mer blomster kunnig : )

Ha en fortsatt bra dag!

Kram
Maria

Millygarden sa...

Tack! för värmande komplimanger hos mig!

Vad har nu gjort för fynd tro?

Kul med blomsterintresse! blommor är ju så vackra... gillar också blommor och skulle vilja kunna mycket mer än jag kan!

Ha det bra!
Kram Marina

johanna sa...

Hej! Det var ingen huvudutmärkelse utan alla fick den där "i love your blog". Tanken är att man ska göra ett inlägg om utmärkelsen där man skriver vem man fick den av och sen nominerar sju nya. Om man vill. Tror du kan kopiera bilden från min blogg?

johanna sa...

Kul att du blev inspirerad av mina bullar. De blev VÄLDIGT goda! (undrar om jag måste plocka fram en ur frysen..?)

Sjöboden sa...

Nu blev jag riktigt avis! Hade önskat att jag kunde lika mycket om blommor som du. Men hade ingen som lärde mig när jag var liten... får skylla på det :-)

kram C

Designe sa...

Hej! Äppelmusten blev jättegod!..gjord med vaniljstång..mmmm
Den var enkel att göra oxå! :)
Ha en fin vecka! Kram

Jes/Vita villa vila sa...

Tack för din söta kommentar!

Hoppas du njuter av en fin höstvecka! /Jes

Villa Björkebo sa...

Hej!
Blir så glad över ditt inlägg/kommentar. Tack! Verkar som att vi har samma intressa vad gäller inredning i gammal stil. Kikar gärna tillbax här igen.
// Linda

På andra sidan väggen sa...

Vilka härliga buketter!

Ja, visst är det en ära att få vara gudmor! Mitt gudbarn verkade dock inte så förtjust i själva dopet, först gallskrek hon och sen snarkade hon. Men vad gör väl det, hon är ju vår prinsessa i alla fall! :)

Kram,
Ann

Marie sa...

Vilka härliga blomsterbuketter du har arrangerat! Min dotter som är 4 år har tillbringat massor av tid med sin trädgårdsintresserade och blomtokiga mormor och hon är som du när du var liten, hon kan mängder av olika blommor.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Lisas torp sa...

GRATTIS! Du är en av de tre vinnarna i min utlottning av akvarellkopiorna i mitt förra inlägg!
Välj ut vilken av dem du vill ha och mejla mej sen:

lisastorp@yahoo.se

Jättevackra buketter du gör!
Ha en riktigt skön helg!
Kram
Lisa

In my house sa...

Hej hej tjejen....
Vad fint du gör...
GUD va KUL att du nämner Gunnel Carlsson,, hihi det är min pappas kusin!!!! Ska jag fixa så att hon kommer och gör ett litet trädgårdsprog hemma hos dig *fniss*

Ha de gott kramar j

MiaMaria sa...

Hej!

Hoppas allt är bra med dig...
Vill önska dig lycka till inne hos mig och att du får en bra vecka!
MiaMaria

Hannas hus sa...

Hej! Får man se en bild på nya kökssoffan då? Längtar tills vi får komma och hälsa på i ert underbara hus igen!!! Hemma hos oss har det hänt en del inredningsnytt också. Har börjat få ordning på Alfreds rum Kram