söndag 26 oktober 2008

Det är de små detaljerna som gör det!

Hej!

Snart är det ett år sedan vi flyttade in i vårt hus. Därför visar jag idag några små, härliga detaljer som gjorde att vi föll för huset. Och vi föll riktigt hårt kan jag säga! Mäklaren sa efteråt att vi nästan småhoppade när vi gick runt och tittade. Och jag som trodde att jag spelade cool och oberörd bland de andra spekulanterna...


Ett rep istället för ledstång. En charmig detalj som passar i en kuststad som vår.


Och så ett utbåtsfönster mellan badrum och allrum! Märks det att förra ägaren arbetade på varvet här i stan?

Flera av rummen har snedtak och vinklar och vrår och det finns gott om charmiga fönster

Utsikten från ett av dem i sovrummet är ljuvlig...

Här, vid ett annat fönster, har jag en av mina favoritplatser.

Bjälkar i taket och en liten avsats upp till två av rummen, är andra mysiga detaljer. På flera av bjälkarna ser man att de en gång i tiden har brunnit. Men ingen vet när. Huset är från 1790, så det finns en hel del som rör dess historia att forska i. Jag kommer att återkomma med mer om det, här i bloggen vid ett senare tillfälle, historielärare som jag är.

Slutligen en bild på vår veranda. Jag sa alltid tidigare att jag ville ha en punschveranda i mitt hus, men inte trodde jag att jag faktiskt skulle hitta ett hus som hade det. Det tyckte jag var lite för bra för att vara sant...

Kram A

12 kommentarer:

Målargården sa...

Hej, oj vilket härligt hus du ser ut att bo i. Många härliga vinklar och vrår där man kan göra det mysigt. Förstår att du gillar att sitta på den platsen/ Eva-Mari

På andra sidan väggen sa...

Hej!
Vilket härligt hus ni har, förstår att ni föll för det! Det måste vara underbart att få sitta på er vackra glasveranda - en sådan har jag länge önskat mig. Där måste inspirationen flöda, till och med om FN-dagen (tack för tipsen!) :)
Höstlovet är äntligen här, men det blir en hel del jobb ändå förstås. Ska försöka att ta tvåtimmarspass; blanda jobbet med lite mysigt höstpyssel. Hoppas att du också får vara ledig ett par dagar för att ladda batterierna.
Ha det så bra!
Kram,
Ann

Smultronstället sa...

Visst är det något visst med verandor!=) Härligt att kunna forska lite om huset.

Designe sa...

Jättefina detaljer! Rep istället för ledstång har vi med..förrförra ägaren var båtfantast..vi har även ett gammalt ankare på gården.
Så fint med takbjälkarna och avsatsen! Oj, är huset ända sen 1700-talet? Va häftigt och spännande! :) Kram

In my house sa...

Åååå, jag älskar små trappor inne,,, och bjälkar balkar you name it är jag besatt av,,, tyvärr äger jag inget av de!!! =( Superfint...

- Yes,,, vi få la säga hipp hipp hurra ingvar... =)

Kram på dig!

Gårdsromantik sa...

Härliga detaljer!

Kram Maud

Sjöboden sa...

Ni verkar ha ett underbart hus, med superfina detaljer. Förstår att du är lycklig!

Anonym sa...

Jag har nog aldrig varit här så det var roligt att hitta en ny blogg med massor av inspiration.

Ååå vilka härliga detaljer du visar och vilka fina fönster !

Kram Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Så fint hus ni har och vacker veraanda och kul inslag med ubåtsfönster och rep och så fint med synliga bjälkar! Mari.

Lallis - liv och leverne sa...

Det är så vacker
Kram Lallis

♥ mamman i huset ♥ sa...

Tack för hälsningen inne hos mig! Vi bor verkligen i varsin landsända du och jag!

Vilket underbart hus du bor i. Jag förstår att du gläder dig åt alla fina detaljer.

Den kökssoffan gav inspiration... eller snarare de idéer som du har kring soffan.

Kram till en lärare ifrån en annan! (Dock uppsagd... Men den tråkiga historien vill jag absolut INTE ägna rolig bloggtid åt!)

Sara Mårtensson sa...

Hej!

Vad roligt att du lämnade en kommentar så jag hittade hit till din fina blogg! :-)Roligt också att du gillade mina bilder, sambon din är så välkommen att titta ;-)
Vilket härligt hus ni har och vilken fin trapp!

Hihi.. känner igen det där med att man försöker spela oberörd på husvisningar men det lyser nog igenom mer än man tror vad man tycker om stället.

Ha en härlig helg!

Kram Sara