tisdag 6 april 2010

Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår!



Hej!

Ja, nu har den äntligen kommit, den lilla ljuvliga blomman, som kanske mest av dem alla signalerar att det är vår! Jag blir alltid lika glad när jag hittar min första blåsippa. Den känslan sitter i från barndomen och griper fortfarande tag om mitt hjärta på samma starka sätt som den gjorde då.

Jag skrev för några veckor sedan om att vårt vardagsrum har blivit vitare och en av de saker som jag har målat, men ännu inte visat här på bloggen, är den här skänken. Den är ett Blocketfynd som ursprungligen var furufärgad , men som så mycket annat i det här hemmet, fick möta min pensel med vitfärg. Beslagen byttes också ut. De nuvarande är köpta på Karlskrona byggvård. Den lilla söta träsoffan är köpt på en loppis och efter att ha blivit inspirerad på den fina bloggen, Marits vita skrin, där Marit visade svartmålade dockmöbler som hon använder i inredningen, målade jag den svart och ställde den på skänken. Jag tycker så mycket om den!



Stor kärlek hyser jag också till florabilder.




För några veckor sedan vann jag till min stora glädje en auktion på Tradera, där jag budade in en hel bunt med fina bilder ur Nordens flora. Bilden i mitten på ölandstoken är en av dem och de andra kommer garanterat dyka upp här på bloggen på ett eller annat sätt framöver.




Det känns otroligt mysigt att just nu kunna matcha en bild på blåsippan med de riktiga:)







Stor kram Amanda

4 kommentarer:

Hannas hus sa...

Ja tänk nu ÄR det vår. Vi hade så varmt och skönt här igårkväll (14 grader). När vi var hos er var det fortfarande rätt vintrigt, vad fort det går! Ska ut på tussilagojakt, har du sett några? Blåsippor har jag sett i trädgårdar! Vilken härlig tid du har framför dig med Greta. Maj är ju framförallt underbart! Kram

Karin - Mina Rum sa...

Ja, blåsippor signalerar verkligen vår. De passar ju så fint i ditt lilla dl-mått också. Men jag måste fråga; är inte blåsippor fridlysta här i södra Sverige? Det är ju lite olika i olika delar av landet. Gullvivor får man ju plocka i Uppland men inte i Skåne tex.
Hoppas att du fortsätter njuta av våren och helgen.
Kram!

Lisas torp sa...

Åh, så vackert med blåsippor! Vilket härligt vårtecken!

Så fint ditt fynd blev! Tänk, så man kan förändra med lite färg!
Ha en härlig dag!
Kram
Lisa

Linda sa...

Det kallar jag vårfint! Det är riktigt mysigt med såna gamla skolbilder på växter.

Jag har länge tänkt att jag ska kommentera Gretas dop och de fina buketterna du hade gjort, men jag är ledsen att jag inte har gjort det, förrän nu. Det verkar som det blev en riktigt fin ceremoni och efterföljande fika. Anemoner är störtfina med sin svarta mitt!

Ska vi föröska få till det där telefonsamtalet ;-) Vi skulle behöva prata om sommaren så att vi kan bestämma när vi ska träffas!

Stor kram/Linda