tisdag 10 augusti 2010

Sommarens loppisskörd


Hej på er!

Som ni säkert förstått vid det här laget är alla månader loppismånader för mig, men på sommaren ränner jag lite extra på dessa ljuvliga happenings. Idag visar jag er en del av sommarerns fynd med stort F. ( för som alla ni "loppande" människor vet, så finns det alltid ännu mer att visa) Jag har dock valt att plocka ut några av de guldkornen. Jag har den här sommaren besökt loppisar i Hälsingland, på Österlen, i Västergötland och på en rad platser här hemma i blekinge. Dess karaktär har varierat i allt ifrån "liten loppis hemma hos någon som man hittar via en skylt vid vägen" ( bästa sorten enligt mig) till stora välfyllda och underbara loppishus och lador.


Har hittat flera fina flaskor och burkar den här sommaren. Jag bara älskar när det är text eller siffror på dem. Den stora turkosa burken kommer att bli perfekt att förvara kronljus i och apoteksflaskan??? kommer jag att ha som vacker dekortaion i badrummet. Jag blev också så otroligt lycklig när jag i början av sommaren äntligen hittade en "vikt" i järn, till ett rimligt pris.



Den lilla flaskan är perfekt till en ljuvlig New Dawn ros.



Fina små ljushållare för en krona styck, en knoppbräda som är så där snyggt kantig och hemmatäljd och så det vackra fotografiet...


Jag fann det på ett bord i en loppislade på Österlen och fotografiet liksom talade till mig.Den fina gamla träramen i kombination med det fina svartvita kortet gjorde att jag var tvungen att köpa det. Kvinnan är väldigt söt tycker jag och det är dessutom så tydligt att hon gjort sig fin för att få sitt fotografi taget hosfotografen. Väldigt rörande tycker jag!




Baksidan med fästanordningen är också himla charmig.



Den gulligaste loppisen jag besökt i sommar är en som en liten kille på 12 år, som bor granne med min svärfar har. Han samlar små saker som familjen vill bli av med i en rödmålad gammal hästtransport. Ibland sitter han på en stol utanför och ibland kan man själv lägga pengar för det man köpt i en skål. Hos honom hittade jag det fina trädgårdklotet, färdigslitet och klart!


Där hittade jag också små söta, udda, dockservissaker. Den lilla kannan är t.o.m. Rörstrand:) De kommer lilla G att få leka med så småningom. I vanlig ordning har jag också köpt några nya äggkoppar med gulddekor.


Imorgon ska jag försöka få till ännu ett inlägg och då visar jag mina två favoritfynd från sommarens loppisar! Sparar lite på det bästa alltså;)

Stor kram Amanda

3 kommentarer:

Hannas hus sa...

Fina saker! Gillade speciellt glasburken med siffrorna på! Hoppas du hittar nån plats för de fina medicinlådorna! KRAM

Hannas hus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin - Mina Rum sa...

Inte illa! Jag gillar verkligen den stora glasburken. Och flickan på fotot är jättesöt. Ofta ser de så allvarliga ut på gamla foton, men hon ser ju glad ut.
Ha det bra. Kram!