torsdag 29 juli 2010

Stockrosor, sömntuta, lövkoja och häng under äppelträdet



Nu blommor mina stockrosor



Hej!

Tokregn, blåst och mulna dagar har vi haft lite för mycket av i Blekinge den senaste veckan. Tck och lov kom solen tillbaka till oss i södra sverige i början av denna veckan och då befann vi oss dessutom på en helt ljuvlig plats, Österlen. Vi hälsade på min kära vän L, en kompis från studietiden i Uppsala och hennes familj, i den fina skånelängan de bor i på somrarna.Eftersom L bor i Uppsala träffas vi alltför sällan nuförtiden, men som med alla goda vänner, kändes det ändå som om vi hade setts bara veckan innan. Kära vänner, sol, underbart god mat, loppisbesök och mysigt häng i det fian huset, gjorde att den lilla minisemestern blev blev fantastiskt trevlig!

I trädgården blommar nu mina efterlängtade stockrosor. Jag har sex plantor, men eftersom flera är nyplanterade för året är det bara två som blommar. De går i två olika toner av laxrosa och är väldigt fina ihop.








Med en liten tiomånaders tjej hemma, blir det inte så många stunder som man kan sitta ner i trädgården, helt försjunken i en inredningstidning. Men när tillfälle ges sitter jag gärna här under mitt äppelträd.



I trädgårdslandet, som ni har fått följa här hela sommaren, blommar det nu ordentligt. Så här ser de fina smä sömntutorna ut. De är så skira och vackra tycker jag.





Rostigt armeringsjärn som förra husägarna lämnat kvar och en gammal vattenkanna från mina morförädrars stuga






Nu blommar även de underbara lövkojorna. Nästa år sätter jag nog lövkoja i en halv rabatt, så jag kan ta in stora fång av dem.






På snart återseende! Nästa gång blir det sommarens loppisfynd som visas upp!

Kram från mig!

4 kommentarer:

Hannas hus sa...

Så fina blommor, du har verkligen gröna fingrar!

Mejrams! sa...

Så fina blomsterbilder du visar. Stockrosorna är för underbara! Du är hjärtligt välkommen på loppisen, roligt om du dyker upp./Kram Merja

Fröken Piff sa...

Hej! Vad kul att du lagt till mig, och att ni testade salladen och tyckte om den! Silverbrickor kan man ju aldrig ha för många av, passar till det mesta:)

Stockrosor är så vackra!! Ska bli kul att se loppisfynden:)

Hoppas ni har en fin kväll!

Kram Charlotte

Linda sa...

Hej!

Stockrosorna ser jättefina ut! För mina tankar tillbaks till Österlen :-) Det var verkligen trevligt att träffas! S:s familj pratade mycket om lilla G och hur snäll och glad hon var - er lilla solstråle!

Jag har jobbat en vecka nu och det har varit intensivt men det känns helt klart lovande. Hoppas du får en bra start också!

Stor kram/Linda