torsdag 23 december 2010

Julkök



Kikar in en liten stund här i slutet på den magiska dan före dan-kvällen för att önska er alla en riktigt God Jul! Idag har vi gjort köttbullar och finsk kålrotslåda. När jag firade min första jul i älsklingens Hälsingland,bjöd hans faster mig på den, och sedan dess är den mitt största måste på julbordet efter skinkan, rödbetsalladen och min pappas revbenssjäll.



Älskar min lilla, lilla gran som jag har i köket. Den sta...(harkel, harkel), jag menar hämtade, jag i skogen. De fina gamla ljushållarna är loppisfynd från i somras. Tallkottarna plockade jag vid badstranden i helgen, pulsandes i säkert halvmetern hög snö, hi, hi. Vad gör man inte för att få till det som man vill när det är jul!


Här i staden där vi bor, fick alla barn och och lärare, däribland jag ;) julledigt redan i fredags. All denna härliga ledighet har resulterat i att jag har funnit mycket mer lust än vanligt att julbaka. Den här veckan har det därför gjorts både saffransfudge, socker- och kardemummakringlor och pepparkakor hemma i mitt kök. Extra mysigt är det att förvara godsakerna i gamla härliga burkar!




Idag fick vi en tidig julklapp också, av våra vänner som kom på fikabesök i eftermiddag!En underbar och efterlängtat sådan dessutom! Mer om det en annan dag!


En underbar jul önskar jag nu er alla!

1 kommentar:

Karin - Mina Rum sa...

Kikar in såhär på juldagen för att önska dig en fortsatt fin och fröjdefull jul, och ett skönt jullov.
Kram!