tisdag 10 mars 2009

Visst är det underbart när knoppar brister?

Hej på er!

Fortsätter lite på det litterära temat:) Men idag vill byta ut ord i Karin Boyes kända dikt och skriva hur underbart det att se vårlökarna kika fram i rabatterna. Att se livet komma tillbaka i trädgården och se små knoppar som utvecklas.



Här ser ni min favoritplats i trädgården. Platsen vid den gamla vildapeln med den stora trädkronan, som på våren blir till en kupol av rosa små blommor. Den slitna bänken som skulle kunna berätta en historia om vad som hände i trädgården innan vi bodde där och så vattnet och skogen. Ett lugn sprider sig i min kropp när jag står där och tittar ut över vyerna. Snart ska jag plantera ut alla mina överblommade pärlhyacinter och krokusar, för att kunna njuta av en riktig våräng under mitt träd nästa år.



Det här trädet är dessutom ett riktigt sockerdricksträd!



Inne har de mest spännade av knoppar slagit ut till en kavalkad av färger och mönster. Jag tycker att kungsängsliljan är en så vacker och spännande blomma! Rutig och med stora klockor! Den ska också få pryda min trädgård nästa år.





Stora kramar till er alla!

10 kommentarer:

På andra sidan väggen sa...

Hallå där!
Det ser ut som om våren har kommit en bit på vägen hos er, här ligger fortfarande ett tjockt snötäcke som inte vill ge med sig. Den här tiden är både frustrerande och härlig, väntan är enerverande men samtidigt är det så skönt när man vet allt underbart som är på gång.

Trädgårdsmässan i Kista var faktistk inge vidare, inte alls som den i Älvsjö som är senare i vår. Men några sticklingar, pellisar och fuchsior, fick i alla fall följa med hem. Så nu pysslas det som aldrig förr med mina små älsklingar :)

Hoppas att du får en härlig helg!

Kram,
Ann

timelesshome annika sa...

Vilka underbara bilder på kungsängslilan...
Apelsinträd jag är ingen expert men finner jag info återkommer jag angående blommorna.Ha en trevlig helg
Själv skall jag göra som "Pippi" städa städa hela veckan lång för det tycker jag.....
Annika

Tulipa sa...

Vårigt och härligt!

Sockerdrickaträdet var ju för mysigt!

Äggen säljer jag i min butik, de är från Affari.

Trevlig helg!

Kram Mariette

Fröken Fräken sa...

Oj, vad våren är nära hos er. Här har vi fortfarande ett ganska tjockt sängtäcke som vi kämpar emot...
Kungsängslijan tycker jag är så vacker, men är den svår att hålla vid liv?

Det var torftigt värre med fynd på loppisen tyvärr. Men poesiträdet blev bra!!

Lisas torp sa...

Vilka härliga vårbilder du visar idag! Här vräker snön ner och ingen vår i sikte ännu!
Hoppas att det vänder, detta är ju för trist!

TACK för titten hos mej!
Lisa

Hannas hus sa...

Men visst är det väl Upplands landskapsblomma (funderar???). Fiiinn!!!

In my house sa...

Heeeej. Kul att du va sugen på ett hjärta =)
Dom är jättemysiga!!!

- Ja va å kollade till mina bristande knoppar idag!!! =) en bit påväg iallafall....
Igår sken solen, å idag möttes jag av snö!!!! Men,,, den som väntar på nåt gott.....


Kraaam j

♥ Fyra årstider sa...

Jag bor i en lärarbostad och har bott i en annan..bra va?
Kram Lotta

Designe sa...

Härligt med vårblommor på väg upp!..häftigt med ett sockerdricksträd och kungsängsliljan är verkligen vacker! Hos mig är det massor av snö kvar och den här veckan har vi kallt, 15- på morgonen men bara nån minus mitt på dan och sol heeela dagen! :)
Kram

Lisas torp sa...

Det låter härligt med planteringen av vårblomster!Hoppas att ni slipper snön så det kan bli lite vår nån gång.

Tack för titten hos mej och ha en skön lördag!
Kram
Lisa