söndag 8 mars 2009

En perfekt helg

Hej kära vänner och bloggvänner!

Jag går runt i min trädgård och letar efter vårtecken och nog ser man flera stycken, även om den riktiga våren dessvärre låter vänta på sig lite till. Man blir så glad när man ser de små snödropparna som kikar upp ur gräsmattan! Här kikar de istället fram under min favoritkrona.



Trots gråväder och avsaknad av vår, har jag haft en underbar helg! Den började med loppisturné i grannstaden i fredags efter jobbet. Där hittade jag bl.a. det här fina gustavsbergsfatet.



I lördags kom våra närmaste, goaste vänner på fika. Vi hade en jättemysig eftermiddag. Tack för den smaskiga tårtan G och K!



Och idag har jag och L varit på IKEA i Kalmar och köpt ett nytt kök, eller åtmistone nya köksluckor, lister, socklar "spotar", hyllbelysning m.m. För mig känns det iallafall som att det kommer att bli ett helt nytt kök! Det är lantligt och fint och kommer att göra sig väldigt bra i vårt hus. Bilder på det kommer nästa vecka!

Efter IKEA-vistelsen träffade vi min lillasyster som pluggar i vackra Kalmar. Vi åt på en supermysig italiensk restaurang. Ett perfekt avslut på den fina helgen!

Mina elever arbetar just nu med Gustaf Fröding. De gör bl.a. analyser av hans dikter. Jag vill därför avsluta med en Frödingdikt som jag älskar i all dess enkelhet. Tycker att den passar just nu.


"Smält min is,
låt min snö gå i tö",
suckade vintern till våren.

Kanhända, kanhända om solen vill,
vi vänta väl ännu en månad till,
så kanske det sker", sjöng våren.

10 kommentarer:

Hannas hus sa...

Oj spännande med köket!!! Låter fint! Vi var oxå på IKEA igår en sväng, innan vi åkte vidare (var på mässa i Gbg) blev bara fyra vita hissgardiner till vardagsrummet. Och Fröding är ju bra så passande! Ha en trevlig jobbvecka!

Söta Prickar sa...

Hej!
Tach söta du för fina ord som du lämnade i min blogg, blev så glad!
Nu hittade jag din fina blogg,det är så kul när man hittar nya spännande blogg!
Ha det gott,kram Lotta

Maria renoverar sa...

Hej!
Kul att du besöker min blogg!!!
Jag ser att du haft en bra helg. IKEA är alltid kul och fika med vänner säger man ju inte nej till.
Ha en bra vecka!
Kram MARIA

In my house sa...

Hej hej!!!
Måste först bara hålla med om att Kalmar är verkligen jättemysig stad!!!! Jaa, helt enkelt mysig!!!!
Och så mycket gott de fanns på erat fika bord,,, mums!
Ofta kan de "räcka" med att byta luckor, fräscha upp och liksom dona om, så får man ett nytt fint kök,,, så de ska bli kul å se!!!!

- Vi va inte i Rödeby,,, men jag vet vart du menar,,, han ä oxå rätt dyr tycker jag!!! vi ha köpt vår köks soffa hos honom m,m. Utan vi va,,, förbi karlshamn längre iväg,,, kommer inte på vad de heter nu, hmmm"!!! också rätt dyrt, men de ä ju bara för att man vet att de finns samma saker billigare på andra ställen!!!!

Vi har oxå fullt med snödroppar i trädgården,,, så fina!!!
Kul att du bor här i krokarna,,, jag kan ju möta dig på nån loppis - utan att veta att de ä du ;)

Ha de gottit kram josse

Annika Christensen sa...

Mys pys skulle jag vilja säga.
Tappade nog bort dig på vägen men jag längtar att få se din trädgård i grönska.
Ha det gott
Annika

In my house sa...

Glömde:
Ang mina Tolix stolar *Wiiee* jag är så lycklig,,, plus att jag har 2 st,,, smeker å pussar på dom hela dagarna!!!! =)

Kram j

♥ mamman i huset ♥ sa...

Känns hopplöst för mig att börja längta efter tö-väder... Jag får njuta av vår-vintern istället!

Kram!

Fröken Fräken sa...

Låter som en underbart rolig helg! Jag har tänkt vara helt frisk i helgen, så nu är det fritt fram för roligheter här med, tycker jag..

Ja vem vet, Kurt Olsson kanske har haft större inflytande på ens pysslande än vad man tror... han var ju väldigt oförskräckt iaf.. :-)Inga begränsningar alls, och det är ju rätt härligt!

Marie sa...

Låter som en riktig toppenhelg, spännande med köket!

Visst blir man glad av att se de söta små snödropparna i trädgården, ger en verkligen hopp om våren!

Kram Marie

Linda sa...

Kul med nytt kök! Ska bli spännande att se. Va ambitiöst med Gustaf Fröding! Jag känner mig lite efter vad gäller svenskundervisning nu för ja har bara haft SO sen i höstas...

Ha det finast! Stor kram/Linda