fredag 29 augusti 2008

Fyndat, sprayat och klart!



Hejsan på er!

Nu har jag gått i nästan en vecka och tänkt att det verkligen är på tiden att göra ett nytt inlägg. Jag har tagit kort och formulerat meningar i huvudet, men har jag kommit till skott? Icke! Alltid har det kommit något emellan. Framför allt har detta något var jobb den här veckan. Just nu håller jag på och planerar ett stort tema som mina elever ska arbeta med ett par veckor framöver. Det tar mycket tid, men jag är lite av en arbetsnarkoman, så jag tycker det är väldigt roligt också!

Idag visar jag bilder från mina kökshyllor. Det cirkulerade runt en sådan utmaning för ca. 1 vecka sedan, men eftersom jag har satt min ner för att skriva inlägg först nu, får ni här se hur mina ser ut! Många saker på hyllorna är fynd jag helt sonika bara plockade med mig från Hälsingland i sommar. Ni vet, från sambons mormors hus! Vågen är helt klart favoriten! Den har så fin färg och en underbar patina. De fina turkosa flaskorna och den lilla bruna, hittade jag också längst ner i matkällaren, täckta av damm...

Korten (som sitter på kylskåpet) köpte jag på Karlsgården, som är en gammal hälsingegård i Järvsö i somras. Vanten på bilden längst ner är en så kallad "kyrkvante" eller "brudvante", som var avsedd för bröllop på vintern. Jag tycker den är så vacker! Den lilla svarta hästen ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Den köpte jag på loppis i somras av en före detta elev. Då var den vinröd. Så här fin och glansig blev den efter att min sambo spraymålade den.

Sambon spaymålade också ett tidningsställ som vi köpte på loppis förra helgen. Vi är mycket nöjda med resultatet. Går att skåda på bilden längst ner.

En fin helg önskar jag er alla!

Stor kram


























12 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Hej kära vän! Tusen tack för din jättegulliga kommentar om min sida. Jag blev jätteglad ska du veta!

Äppelkrans gör du hur enkelt som helst med lite tjockare ståltråd, små äpplekart och lite band av valfri sort. Jätteenkelt och jättevackert! Lycka till.

Kram Jenny

Granne med Selma sa...

Tack för din snälla kommentar inne hos mig! Just det där tycker jag så mycket om... att vi som bloggar alltid uppmuntrar varandra. Det är ju kommentarer som dina som gör att man fortsätter :-)
Kram

Viola sa...

Hejsan, tack för din goa kommentar. Har träffat på många lärare som bloggar. Du, din vita våg är så rar.Ha en fortsat skön helg och va mysigt att bo i en f.d lärarvilla, kram Viola

Anonym sa...

Vilka fina saker! Och tapeten gillar jag jätte mycket, har samma tapet i vårt sovrum : )
Vad kul att du oxå springer! Du kommer säkert igång snart! Det är jobbigt att ta sig tid men så himla skönt efter!

Ha en fortsatt bra dag!
Kram Maria

Lisas torp sa...

Vilka häriga saker du visar! En riktig nostalgitripp får man!!

Tack för titten hos mej och ha en skön vecka!

Kram
Lisa

johanna sa...

du har en nominering hos mig!

Designe sa...

Så fina saker du hittade i HÄlsingland! Härligt! Ha en bra dag! Kram :)

På andra sidan väggen sa...

Fina hyllor! Gillar tapeten också, funderar på att sätta upp den i vårt nya vardagsrum, kanske som fondtapet....
Håller med dig om att det är mycket på jobbet, speciellt nu i början av terminen. Blev nyfiken på ditt tema, vad ska du hitta på? Jag ska ha Jord-tema (NTA-låda) med min 1-2:a, det ska bli riktigt kul :)

Kram,
Ann

Hannas hus sa...

Vad fint det blev när hyllorna kom upp. Och vågen var ju underbar!!! Längtar tills vi kommer och hälsar på er igen. Nu ska jag soooova, lång dag imorn. Stackars A är förkyld!!! /hanna

rosenfröjd sa...

många fina saker. En njutning för ögat, verkligen.

tack för titten hos mig.

kram/
¨M¨

Lina sa...

Vad fint det blev med hyllorna1 Alltdi roligt att kunna visa upp sina favosaker på! Mina hyllor brukar byta föremål, allt som oftast ;) HA en bra dag!

MiaMaria sa...

Hej!

Vilka härliga saker...

Lycka till inne hos mig och
ha en bra dag!
MiaMaria