tisdag 5 augusti 2008

Tallskog och palmer, Medelhavet och Ljusnan, pata negra och hjortronsylt...

Nu är jag tillbaka hemma efter två veckors semester på två så skitt vilda platser som Järvsö-Hälsingland och Malaga/Jaen-Spanien. Jag och sambon har haft det fantastiskt mysigt på båda ställena och har upplevt massor av saker, av väldigt skild karaktär!

I Hälsingland blev det besök på en gammal vacker Hälsingegård där filmen Driver dagg faller regn spelades in,bad och sol vid sjön och härliga grillkvällar i ljum sommarvärme. Vi hann också med några loppisar :). Men det flesta fynden jag gjorde var faktiskt helt gratis!!! Min älskling äger ett hus däruppe, som tidigare var hans mormors. Det brukar oftast vara uthyrt, men just nu är det inte det. Vi passade därför på att åka dit och se om det fanns något vi vill ha i förråd och uthus. Och gissa om det var en guldgruva?!!! Där fanns fina gamla skolbänkar, Singer-symaskiner, tvättbrädor, vackra flaskor och mycket mer. Många av sakerna lät vi vara kvar tillsvidare för att vi ska kunna fundera på var vi ska ha dem (jag hade lätt kunnat ta hem alltihop, men man vill ju kunna placera ut dem på en plats som känns rätt.) Men vissa fynd fick vi med oss hem iallafall och de kommer att visas här i bloggen så småningom.

Till Spanien åkte vi för att vi var bjudna på bröllop.Det var två av våra kompisar från Uppsalatiden som gifte sig. Bruden är spanjorska. Och vilket bröllop sedan! Bruden och brudgummen var så fina, ceremonin var i en vacker, utsmyckad katedral, bröllopsmiddagen serverades utomhus under ett tak av palmer och alltihop ackompanjerades av en stråkkvartett! Vi fick en upplevelse som vi sent kommer att glömma och får nästan nypa oss i armen för att fatta att vi varit med om det här, Och det viktigaste av allt - bruden och brudgummen såg sååå lyckliga ut.

Jag älskar Spanien med värmen, tapas, sangria och en härlig mentalitet hos människorna. Men jag är nu väldigt glad att vara hemma i vårt lilla hus- mitt eget paradis på jorden! Sverige är fantastiskt, eller vad säger ni?

Här blandar jag nu bilder från Spanien med det kanske mest svenska landskapet i vårt land, Hälsingland.



Solnedgång vid sjön



Utsikt över Ljusnan från Karlsgården



Mer vyer över Ljusnan



Alhambra- moriskt palats



Brudparet




Söta änglar som jag såg på en husfasad i Malaga.




Ännu en vacker husfasad...




Jag älskar kronor av alla de slag! Blev därför väldigt förtjust när jag såg gatlyktorna i Jaen.




Och när jag såg den här fina kronan utanför karedralen i Malaga.

11 kommentarer:

Millas hem sa...

Hej!
Härligt platser ni varit på!
Så vackra på olika sätt, men visst är Sverige vackert!!
Spanien är också fint!
Gatlyktorna är heltfantastiskt tjusiga, en sådan hade jag gärna haft i trädgården!
Kram Camilla

Designe sa...

Oj, så underbart både i Hälsingland och Spanien! :) Va härligt att hitta en massa fynd i din mans mormors hus. Det är så vackert i Hälsingland. Fina bilder från båda ställen och va häftigt att åka på bröllop till spanien! Ha en fortsatt fin vecka! Kram :)

Hannas hus sa...

åh vad härligt!!!! hör av mig nån dag, drar till öst och uppsala imorn. KRAMIZ

Lisas torp sa...

Oj, vilken spännande ledighet ni har haft och vilka ytterligheter!
Lika härligt på båda ställen säkert och exotiskt med Spanien förstås!! Kul att få vara med om bröllop i ett annat land, uppleva en annan kultur etc...! Förstår att det måste ha varit lite som en dröm!

Tackar för din rara kommentar hos mej, och jag tror att man kan bland choklad i det mesta!:)
Idén fick jag från Ernst - han blandade smultron och choklad - eller var det jordgubbar! Men det går säkert bra med plommon också!
Lyckat till!
Kul att du saknat min blogg!

Kram
Lisa

Mer av allt sa...

Vilken fin blogg du har! Härliga bilder från Spanien. Det är fint med kronor!!

Trevlig helg!

Färjtorp sa...

Hej, vad kul att du gillar min blogg, jag blir jätteglad =)

Ser ut som att ni har varit på en härlig semester!!

Ha det fint
Kram Johanna

In my house sa...

Hej hopp.... Vilket litet äventyr ni ha vatt på,,, såg så härligt ut!

- Och du va snäll du e,,, blev så glad av din kommentar! Tack tack!!!

Många kramar j

MiaMaria sa...

Hej!

Vad kul att du hittade tillmig så jag fick besöka dig..

Vilka härliga platser ni varit på....och visst är Sverige vackert!

Spanien är inte så dumt det heller...

Ha det så himla gott!
MiaMaria

Piffa och Puffa sa...

Vilka härliga bilder. Spännande med så vitt skilda semestrar. Tänker både på kultur och mat och väder. Kikar gärna in till dig fler gånger.
Kram Anette

Dicksonska våningen sa...

Det var tvära kast på semestern :)
Men det ser verkligen härligt ut! och jag förstår att semestern har varit bra. Min tog slut idag, ska snart till jobbet och kolla vad som ändrats i butiken när jag varit borta. Alltid lika spännande!

Jättemysig blogg!

Kram Annika

johanna sa...

Hej! Visst är Hälsingland underbart om sommaren!? Och en riktig guldgruva när det gäller loppisar och auktioner :-)

Jag gillar också att blanda stilar lite, det blir lite mera personligt då tycker jag.

Nu ska jag kika runt lite mera i din blogg!