söndag 22 februari 2009

Drömmen om vitt...


Snön ligger fortfande vit i trädgården, men i mitt huvud har andra sorters vita trädgårdsdrömmar fått liv. I sommar vill jag ha många små vita, skira blommor. Här är några sorter som kommer att få blomma i vår trädgård. Passionsblomma och fjäderstjärnvinda har jag inte provat att odla förut, men deras utseenden och otroligt vackra namn gör att jag bara måste prova! Är det någon av mina läsare som har erfarenhet av dessa blommor månntro?



Inne har vi också påbörjat vår "vita dröm". Vi har ett hus fullt av vitlaserad panel som nu ska bli vit! Det kommer att bli så fint! Först ut nu i helgen blev köket.

Visar er här lite nya loppisfynd. Söta små tallrikar i glas fyndade jag ett helt gäng igår på röda korsets loppis för bara 1 ynka krona styck. De söta gafflarna kommer från samma ställe. Jag samlar på dessa fina bestick med den franska liljan. Köper några då och några då. Finns på de flesta loppisar, men jag älskar dem!


Den fina vita sjalen är faktiskt också begagnad. Köpte den för ynka 20 kr. En vit dröm i sig!



Det bästa med mina senaste "franskaliljanbestick" är att de är graverade med initialen A, som är mitt namns begynnelsebokstav.


En fin, vit vecka önskar jag er! Tolka det precis hur ni vill;)

Kram


4 kommentarer:

Designe sa...

Härligt med vita blommor och vit panel! :)
Ha en härlig vit vecka du med...gärna med sol! Kram :)

Linda sa...

Ibland längtar jag också efter en trädgård! Men än så länge duger balkongen bra.

Namngivningen var väldigt trevlig och det är som du säger: lillkillen ska skolas in i miljön tidigt! S är dock orolig att han gör uppror och bestämmer sig för att läsa i Lund;-).

Vi ska till Skåne från midsommar och två veckor framåt, kanske vi kan komma förbi er då?

Ha det så gott med allt! Stor kram/Linda

På andra sidan väggen sa...

Hej Amanda!
Vilka fina loppisfynd! Kul att samla på något som man hitta lite då och då.

Lycka till med odlingen! Själv ska jag ladda med basilika och ruccola i krukor - våra planteringar är lite demolerade nu av allt byggskrot och det lär nog fortsätta att se ut så den här sommaren är jag rädd... Men det kan det vara värt :)

Ha det så bra!

Kram,
Ann

Lilla Eken sa...

Hej på dig..
Passionsblomman är kanske inte helt lätt att få att blomma. Men det kan ju vara så att du har precis rätt omständigheter för att få den att trivas, så du kanske har tur! :-)
Däremot har jag aldrig provat att ha den i rabatten. Men det kanske funkar. Jag vet faktiskt inte! Kan du inte mejla en rad till mig om det går bra? Jag blir lite nyfiken. :-)

Fjäderstjärnvindan brukar jag odla ibland. Den är jättesöt. Blommorna är ganska små. Den kräver massor med värme för att utvecklas bra. Så den kan du nog prova att plantera mot en husvägg till exempel. Den blir större och får mer blommor om den står varmt och gott. Fast förresten, du bor ju så långt söderut att den kanske tycker att överallt i din trädgård är bra ställen...! Ska bli kul att se hur du gör med den också! Det får du också berätta !! :-)

Hoppas att din helg blir fin/I.