fredag 25 juni 2010

Trädgården i juni

Hej på er!

Äntligen har den riktiga sommarvärmen kommit och det verkar ju faktiskt som om den även håller i sig. Helt fantastiskt! Strålande sol hela midsommarafton tillhör inte vanligheterna. Regnet brukar alltid komma antingen mitt i sillunchen, eller strax efter, just när femkampen ska börja;) Typisk svensk sommar...

I min trädgård har sommarens blomning också börjat. Jag är nu så här i efterhand, faktiskt glad över att vi har haft en kall försommar. Det har ju gjort att all växtlighet förenats och att i slutet av juni ha till exempel pionknoppar som ännu inte slagit ut känns underbart. Man har fortfarande det bästa framför sig liksom! Mina dagliljor blommar däremot ljuvligt!



Likaså jasminen


Penséerna är fortfarande fina


Så här ser "årets sockerlåda" ut. Pelargoner, margeriter, petunior och luktärter.


Lilla fina pion som håller mig på halster, men snart, snart...


Förra året såg mitt trädgårdland inte mycket ut för världen. Jag var då gravid med en liten G i magen och hade inte riktigt orken att ta upp kampen mot mördarsniglarna, vilket ledde till att de åt upp rubb och stubb. I år är det däremot jag som har förklarat krig mot dem! Jag valde dessutom att förkultivera det mesta, vilket gjorde att jag fick många fina små plantor att plantera ut. Här ser ni från vänster till höger; aster, sömntuta och lövkoja.


I år är också året, då jag dekorerar i mitt trädgårdland. Mycket stenar och rostiga ting blir det! I ringarna av stenar och under kronan växer ringkrage och sommaradonis. Den sistnämnda är en ny bekantskap. En söt liten klarröd blomma ska det bli. Bara namnet låter väl härligt? Och om den inte tar sig, så har jag inom bara några veckor en annan semesterledig vacker adonis att titta på i trädgården;)


Längst ut i landet har jag satt ett riktigt säkert kort som varken dåligt väder eller sniglar rår på, ringblomman.


Här ser ni slutligen en skymt, av det som är tänkt att bli nya favortitplatsen i trädgården. En mormorsrabatt som jag har arbetat med hela våren. Nu har jag planterat förgätmigej, nya pioner, mer löjtnantshjärtan och stockrosor, daggkåpa och en ljuvlig Sollidenros, som jag väntar på med spänning. Fler bilder på rabatten kommer under sommaren


På tal om Solliden förresten...Jag kan inte sluta lyssna på Kärleksvisan,som Sarah Dawn Finer sjöng på konserten för Victoria och Daniel. Vilken underbar låt!


En fin midsommar önskar jag alla!

1 kommentar:

Karin - Mina Rum sa...

Det ska bli spännande att se dina rabatter senare under sommaren för att se förvanlingen.
Ha en riktigt fin midsommar. Kram!