lördag 23 januari 2010

Vårhyacinter och industrilampa

Hej!

Just nu har vi ett otroligt vackert vinterlandskap i hela Sverige, vilket är fantastisk och ovanligt, inte minst för oss här i södra landsänden. Men trots det längtar jag otroligt mycket efter våren.Genom att föra in pastellfärger i inredningen och genom att köpa hem härliga lökväxter råder jag lite bot på min längtan.

Vår matplats i köket



I år har jag fått lite av dille på hyacinter och den stora besattheten kom efter jul!? Jag började se bilder framför mig av fräscha vårbuketter i isiga pastellfärger med snitthyacinter och kanske anemoner eller ranunkler.Någon sådan bukett har jag ännu inte knåpat ihop, men jag har en bukett med hyacinter på mitt köksbord. Jag lyckades genom att "blinka" lite, pruta ner dem till ynka 5 kr styck blomsteraffären. På våren byter jag också ut min rödrandiga kudde i kökssoffan till en härligt vårfärgad.


Jag måste säga att jag nästan tycker att hyacinten är ännu mer underbar som vår- än som julblomma. På julen vill jag gärna ha dem som är vita ( och i julen som gått även de rosa), men när det är vår är de i pastell vackrast tycker jag! De sparade lökarna till mina blå, kommer jag plantera ut i rabatten så fort jorden är mjuk nog att gräva i, för att sedan kunna njuta av dem år efter år.

Fjärilar är en annan favoritsymbol i inredningssammanhang. Och så symboliserar ju en fjäril verkligen vår och sommar!



Lampan över bordet är en ny favorit här hemma. Den var en julklapp från mina föräldrar, men hade valts ut av oss själva. Sådana julklappar är oftast de bästa, eller hur? Jag älskar att den har matt yta och så är ju de här gammeldags sladdarna sååå snygga!



Insidan är blank och där, hoppsan;), syns visst fotografen själv i egen hög person!




Återkommer en annan dag med mer bilder från mitt vårkök.

Ha en fin söndag och en bra vecka allihop!

3 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Jisses, vilket mysigt kök du verkar ha! Du har verkligen lyckats fånga den där vårlika och pastelliga känslan. Fint.
Titta in hos mig. Jag har givit dig en award.
Kram, Karin

Mejrams! sa...

Så fin lampan blev i ditt kök. Ni var några stycken som hade önskat den i julklapp, jag sålde slut på den innan jul.
Hyacinterna brukar jag också plantera ut i trädgården. Jag gillar också när de återgår litet till sitt ursprungliga utseende efter några år. Kram Merja

Hannas hus sa...

jättefin lampa!