tisdag 12 januari 2010

En liten prinsessa, en uggla och ett stycke hängande historia!

Hejsan mina kära!

Nu har jag sedan ungefär juldagen och tänkt att jag ska göra ett inlägg. Jag har tagit bilder och sett miljöer/saker i hemmet som jag skulle vilja visa, men med en liten bebis hemma och svårigheter att ladda upp korten, blir det av först idag. Det här gör att det är lite försent att visa bilderna på julgranen och sådant, hi, hi, så istället blir det något helt annat! En del av vår hall närmare bestämt.


Även om min lilla G ännu är för liten för att hänga upp sin egen jacka, tyckte jag att det kändes lite trevlig och sött att sätta upp alldeles egna krokar till henne redan nu. Ugglan är från Village och hjärtat härifrån.



Innan jag fick barn var jag väldigt emot könsstereotypa leksaker och inredningsprylar till barn. Jag tyckte det var förfärligt att flickor uteslutande skulle spela rollen som gulliga prinsessor och att pojkarna skulle identifiera sig med pirater och liknande karaktärer. Jag är fortfarande till stor del emot det här, men nu när jag själv är mamma till en liten tjej, märker jag att även jag faller lite för det sockersöta... Den här rosa galgen kunde jag bara inte motstå. Så söt! Den är för övrigt köpt på samma ställe som hjärtkroken.



Jag tycker att det känns lite bättre när texten är på franska;) Men naturligtvis ÄR hon ju också just MIN lilla prinsessa! Även om jag gärna ska uppmuntra henne att ikläda sig rollen som sjörövare, robot, lokförare, affärsbiträde eller vad helst hennes fantasi tar henne med på i framtiden:)



Galgen är en annan favorit i hallen. Den är som så mycket annat vårt hem, hämtad hos L:s släkt i Hälsingland. Charmigt att telefonnumret står utan riktnummer, tycker jag!

Lev väl alla fina!

Kram fån mig!

4 kommentarer:

Hannas hus sa...

Hej! Exakt den ugglan har jag oxå i badrummet (du vet - jag och ugglor) men tyvärr var plasten/skumgummit bakom väldig dålig så den har ramlat ned, får sätta fast den med något annat starkare. Gamla fina butiksmärkta trägalgar är det något speciellt med, har samlat på såna sen vi bodde i Uppsala och de brukar finnas många av dem på loppisar. Klart prinsessan ska ha sin egen galge! :-)

Hannas hus sa...

Förresten, se till att lägga in lite nya prinsessbilder på "sidan" så vi får se på underverket. kram!

Karin - Mina Rum sa...

Vad kul att "träffa på" en annan lärare (även om du är mammaledig nu). Ser jättegulligt ut i hallen med den lilla fina koftan. Förstår vad du menar med könssteroetypa saker. Men det går ju inte att låta bli, när det finns så gulliga saker. Inte tror jag att barnen blir så väldigt påverkade heller.
Ha det gott! Jag kommer att titta in hos dig fler gånger.
Kram, Karin

Linda sa...

Jo, det där med små barn och tid till bloggande är en svår ekvation! Just nu sitter F i mitt knä och tittat på Bolibompa på SVT Play samtidigt som jag skriver, brukar funka en stund.

Jag håller med om att galgen var väldigt söt! Svårt det där att hålla sig ifrån det könsstereotypiska, speciellt när man har släktingar som tycker att det äär självklart att F ska ha blåa kläder och ett pussel med bilar ;-) De blåa kläderna han fick i julklapp bytte vi faktiskt till röda!

Ha det så gott därhemma! Kram