lördag 24 januari 2009

Slagbord

Hej!

Så här ser det ut, slagbordet vi köpte förra helgen. Vi är väldigt nöjda och särskilt nöjd är jag med de söta besticklådorna vid sidan. Den stora frågan är nu om vi ska måla det vitt eller ljust grått... Vad tycker ni?










Tallrikarna på bordet är Karlskronaporslin. Vår stads porslinsfabrik grundades 1918 och var i bruk till 1968. Jag hittade de här tallrikarna på Röda korsets loppisbutik förra helgen till ett riktigt vrakpris:) Jag tycker att dekoren med de svarta blommorna är så vacker och guldkanten är väldigt välbevarad. Inga diskmaskiner på den tiden inte! Den lilla söta tanten jag pratade med i butiken, berättade att tallrikarna var märkta med den äldsta av fabrikens tre stämplar, vilket innebär att de är tillverkade innan 1942. Roligt tyckte jag, som gillar saker mer, ju äldre de är! Innehållet på tallriken är inte heller fel. En av vårvinterns höjdpunkter helt klart!

Stor kram

14 kommentarer:

Nettan sa...

Fint bord! Jag skulle nog kört på vitt, snyggt till de svarta stolarna!!
Kram Nettan

me and alice sa...

Hej!
Bordet är jättefint! Hade nog målat det ljust grått!!! Då får det en äldre look!!
Porslinet är jättesött! Och det som låg på MUMS!!!
Ha en skön Söndag!!

annashusidingtuna sa...

jag tycker nog att ni ska måla bordet vitt och sedan shabba det lite lagom....
Det är helt otroligt att kvistarna som man tar in kan få blad redan nu!
Kram Anna

Linda sa...

Hej!
Vilket fint bord! Svårt att välja vilken färg du ska måla det i - båda är väldigt fina. Att bara lasera i vitt är också snyggt, men svårt har jag upptäckt.

Jag håller alla tummar jag har för er, vännen! Jag skickar en massa positiva tankar åt ert håll.
Stor kram/Linda

På andra sidan väggen sa...

Vilket härligt bord! Jag röstar på vitt, det tror jag blir fint. Fint porslin också, kommer att passa perfekt på det nymålade bordet!

Är ju nyfiken på hur det gick för dig med Marie Antionette. Hoppas att dina elever förstår vilken tur de har som har en så engagerad och påhittig lärare! :)

Hoppas att du får en skön vecka!

Kram,
Ann

Marie sa...

Vilket fint bord! Jättesvårt att säga vilken färg ni ska välja, men jag hade nog målat det vitt!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Tulipa sa...

hej!

Tack för din hälsning!
Jag tycker nog vitt!

Smaskigt med semla!
Kram!

Anonym sa...

Hejsan :-)
Handdukarna är inköpta på Bo Ohlsson i Tomelilla *haha inget fancy ställe alltså*
Angående slagbordet så tycker jag nog vitt, vintagestil eller nått, grått är supersnyggt ..men det är alltid lättare att anpassa med vitt :-)
Tallrikarna du hittat är supersnygga *vill oxå ha*
Ha det gått
/Rebecka

gulle hexan sa...

hej vad fint slagbord..:)
mitt förslag är att måla det svart... kan bli vackert med fina dukar på..eller vaxduk som oväxling...
men jag röstar på svart..

gulle hexan sa...

hej igen:)
jag ska följa upp dig..:) så jag kan se vad det blir för färg på bordet...*spännande* tack för du skrev hos mig..:)
mja jag försöker sälja det jag gör..inte alltid så lätt:) smaken är ju olika..
tror absolut på svart bord då du har svarat stolar..
det blir väldigt vacker att duka på..tex med ljust porslin eller färgat. det gör sig vackert på svart bord och dessutom får man en gedigen och robust känsla av svart..
( aja har svart matbord å stolar själv).. jag är mycket nöjd..
allt gott.. kram

In my house sa...

ÅÅååå här blev man läskad av både bulle å bord =)
- tack snälla rara söta för din snälla kommentar till mig... Kändes som att du hade fått grepp om vem jag är,,,, härligt å kul!!!!
- Johanna "vintage" vet du nog vem de ä!!!! jag har henne länkad annars!!!
- Tror att de va "Allt i hemmet" som skulle ha köksspecial,,, men jag vet inte hur de funkar, om dom skickar till många tidningar - sen får någon nappa eller kanske dom inte gör de!!!! Nää, har ingen aning!!! och jag tror att de kan ta lång tid innan de publiceras,, hoppas inte alltför länge!!!!

Ojoj,, babbel babbel... Kraaaaam j

Tidsmästarinnan sa...

Halloj Amanda!
Oj vilket härligt inlägg... grattis till bordsfyndet!!
Superfint. Jag röstar på ljust, ljust grått (bara för att jag själv ska måla ett matbord snart och har bestämt mig för ljusgrått)! Det kommer att bli kanon vad du än väljer förstås.
Och semla, mmmm... jag har inte ätit någon i år än, men nu dröjer det inte länge till, det känner jag!
Stor kram och tack för dina rara ord inne hos mig!
Susanne

Fröken Fräken sa...

Åh vilket fint slagbord, jag tror att jag är kär! Vad gäller färg så beror det lite på vad ni ska ha för färger runtomkring? Det vore fint med någon blekgrå lasering tror jag, inte heltäckande färg.

Lilla Eken sa...

Oj vilken svår fråga... Skulle kanske inte måla det vitt själv... Kan bli lite hårt med vitt och svart ihop även om det är fint. Och målar du det ljusgrått så kan du alltid ha vita dukar på om du vill. Men jag vet inte. :-)
Vilket vackert porslin!
Hej hej/I.